Klantcases met holistische benadering van leiderschap, ontwikkeling van medewerkers en teamversterking

In een steeds veranderende zakelijke omgeving is het essentieel voor organisaties om voortdurend te evolueren en aan te passen. In deze klantcases wil ik inzoomen op het programma gebaseerd op de DISC- en 3D DISC-modellen waar ik een bijdrage aan lever. De 3D benadering is een feitelijke en holistische benadering waarbij de belangrijkste stap is om inzicht in jezelf te krijgen en dat dit de basis vormt voor het coach plan voor de leer/coachdoelen gericht op versterken van leiderschap, het ontwikkelen van medewerkers en het bevorderen van teamsamenwerking.

Case 1: Vattenfall Sales Force. Deze klantcase heb ik samen met XCDES gedaan. Ik heb bijgedragen aan het Vinden, Binden en Opleiden-programma door middel van persoonlijke coaching en coaching en training on the job. Doelgroep waren teamcoördinatoren, teamleiders, starterscoaches. Het programma omvatte vier focuspunten: Situationeel Leidinggeven, Transactionele analyse, Compleet coachend leiderschap en DISC 3D analyse. Het resultaat was een organisatie met sterke leiders, empowered medewerkers en hechte samenwerking, wat leidde tot verbeterde prestaties en klanttevredenheid. Ik ben trots dat ik heb kunnen bijdragen aan dit succesverhaal en de ontwikkeling van de deelnemers aan het trainingsprogramma.

Case 2: Plantenkwekerij van Geest is een innovatieve plantenkweker en investeert veel in de ontwikkeling van zijn mensen de werkomgeving. Deze organisatie is een mooi voorbeeld van een lerende organisatie waar continu verbeteren in de DNA zit. Inmiddels zijn er 2 ontwikkelprojecten afgerond: project 1 was voor de doelgroep MT en betrof 2 focuspunten: verdieping in de samenwerking en tools voor overbruggen van verschillen in stijlen. Project 2 zijn 2 MT leden onder mijn begeleiding aan de slag gegaan met hun teams om de communicatie en samenwerking in hun teams en de teams onderling te verbeteren. Met DISC 3D Teambuilding-sessies kregen de teams inzicht in hun stijlen boven en onder de waterlijn. Na de sessies waren beide teams beter in staat om samen te werken en te communiceren, wat resulteerde in een verbeterde teamdynamiek en waardering voor individuele communicatiestijlen. De managers hadden al veel voorkennis door hun eerdere training en de trainingen samen met hun teams en gezamenlijke teams waren zeer waardevol en hebben veel tools geoogst en meer inzicht gekregen.